Valmista itse seesamitahnaa

Minulta on usein kysytty, että mitä jos lopetan maidon juonnin niin saanko riittävästi kalsiumia?

Tässä helppo sinulle helppo niksi riittävään kalsiumin saantiin. Ja haluan neuvoa sinua miten valmistat helposti ja edullisesti Tahini seesamitahnan. Oma salaisuus Tahinin valmistuksessa on se, että paahdan  siemeniä vähän aikaa uunissa. Seesaminsiemenien paahtaminen korostaa siemeniä ihanaa pähkinäistä makua. Nyt mietit ostanko kuorellisia siemeniä vai kuorettomia? No jos haluat täyden hyödyn seesamin siemenistä niin ostat ehdottomasti kuorellisia. Kuoritun ja kuorimattoman seesaminsiemenen pääasiallisia eroja on kaksi. Kuorimaton ovat maultaan vähän kitkerämpiä ja sisältävät on runsaasti kalsiumia.
Kuorittu on vähemmän kitkerä, mutta ei juuri iloa kalsiumin saannin kannalta.
Kuorellisten seesaminsiementen ravintosisältö 100g

Energiaa: 612 kcal

Proteiinia: 17,5 g

Kalsiumia:  974 mg

Kalium: 825 mg

Magnesium : 110 mg

Tahinin valmistusohje

2,5 dl kuorellisia seesaminsiemeniä

1/2 dl luomu extra virgin oliiviöljyä

1 tl merisuolaa

Lämmitä uuni 170 asteiseksi. Levitä seesaminsiemenet uunipellille ja paahda uunin keskitasolla n. 10 minuuttia kunnes siemenet ovat saaneet kauniin kullanruskean värin.

Kaada siemenet blenderiin lisää suola ja öljy, anna sekottua niin kauan kunnes kootumus on tasainen kullanruskea tahna. Tahini sopii hyvin levitteeksi esim. kuitunäkkärin päälle.

 

 

 

 

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s