Syötkö liikaa proteiinia?

Syönkö liikaa proteiinia?

Tarvitsemme proteiinia hyvän terveydentilan säilyttämiseksi.  Proteiinit (aminohapot) ovat elintärkeitä ja tarvitsemme niin mm. typpi-, neste-, happo-, emäs- sekä kalium ja natrium tasapainon ylläpitämiseen. Proteiinit mahdollistavat solujen liikkumisen, yhteen liittämisen, signaalivälityksen ja immuunipuolustukseen.

Tämän päivän muoti-ilmiö, vähähiilihydraattinen ruokavalio joka sisältää paljon proteiineja. Proteiinit ovat elintärkeitä ja ihmisille välttämättömiä. Liikkaa nautittuna niistä on kuitenkin haittaa terveydelle. Proteiinit sisältävät typpeä ja maksa muuttaa typen ammoniakiksi, ja siitä edelleen ureaksi. Jos typen määrä on suuri, keho joutuu koetukselle joutuessaan valmistamaan enemmän ammoniakkia ja virtsa-ainetta. Proteiinien aineenvaihdunnan yhteydessä syntyy paitsi vettä ja hiilidioksidia, myös muita epäorgaanisia happoja kuten suolahappoa, fosforihappoa ja rikkihappoa. Epäorgaanisten happojen haitattomaksi tekemisestä vastaavat munuaiset,  hapot eritetään munuaisten kautta virtsaan joko sellaisenaan tai muiksi aineiksi muutettuina siinä määrin kuin munuaisten toiminnalle on mahdollista ylittämättä niiden toimintakykyä. Kannattaa muistaa, että esimerkiksi maksan liiallisella ylikuormittamisella on vaikutusta mielialaan, terveyteen ja ulkoiseen olemukseen. Yli tarpeen saatava proteiini ei suoraan muutu lihasmassaksi, vaan ylimääräisistä aminohapoista tulee aineenvaihduntareaktioissa glukoosia ja rasvaa. Runsas proteiinin määrä sekoittaa myös elimistön sokeriaineenvaihduntaa, sillä se lisää insuliinin eritystä ja heikentää insuliinin tehoa kudoksissa. Elimistössä on varastoituneena aminohappoja, joten vähentämällä proteiinin saantia et tule menettämään lihaksistoa. Väillä tekee hyvää elimistölle proteiinin proteiini saantia jotta maksa ja munuainen saavat pienen loman.

Saako proteiinia muualtakin kuin lihasta ja maitotuotteista?

Liha, maito ja kananmunat ovat hyviä proteiinin lähteitä. Suosittelisin kuitenkin ajoittain vähentämään eläinperäistä proteiinin käyttö ja korvaamaan sen joka toinen viikko kasvisperäisellä proteiinilla. Ei pelkästään siksi, että se vähentää suolistosyövän riskiä vaan myös siksi , että  ruoan tuotanto kuormittaa ympäristö väkisin. Ruoka vastaa runsaasta kolmanneksesta arkielämämme aiheuttamasta ympäristökuormasta.

Eihän kasviksissa voi olla tarpeeksi proteiinia? (100grammassa rahkaa on proteiinia n. 10 grammaa)

Soijarouhe 100 g = 42 g proteiinia

Saksanpähkinät 100 g = 13 g proteiinia

Lehtikaali 100 g = 3,5 g proteiinia

Parsakaali 100 g= 4,5 g proteiinia

Avokado 100 g = 2,6 g proteiinia

10953233_10155402103185314_3868278387400690597_n

2 Comments Add yours

  1. susse sanoo:

    Heippa. Kertoisitko esim miten korvata maito ja eläinperäiset proteiinit kun itse en voi ärtyneensuolen vuoksi syödä kaalia, parsaa soijaa enkä muita mainitsemiasi proteiinin lähteitä. FODMAP ruokavalio on hankala proteiini tarpeen kannalta

    Liked by 1 henkilö

    1. tiinahalva sanoo:

      Hei! Hamppu tai riisiproteiini ovat hyviä proteiinin lähteitä. Riisiproteiini on yleensä hyvin siedettyä jos ärtynsuolen oireyhtymä. Voit luke tutteesta otsakkeesta parhaat luontaistuotteet. 🙂

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s