Miksi vaihdella salaattilajikkeita viikottain?

Miksi vaihtaa salaattilajiketta viikoittain

Yhä enenevässä  määrin  vihersmoothiet ovat osa Suomalaisten arkipäivää. Raikkaat ja super terveelliset vihersmoothiet sisältävät runsaasti vitamiineja, mineraaleja, proteiinia ja antioksidantteja. Onkin erittäin hyvä, että smoothien sekaan lisätään paljon vihreitä salaattilajikkeita niiden terveellisyyden ja alkalisoivan vaikutuksensa vuoksi. Kaikissa salaatti ja kaalilajikkeissa on eri määrä terveellisisä antioksidantteja, vitamiineja ja mineraaleja, joten olisikin hyvä vaihdella eri salaattilajikkeita viikottain.
Et ole välttämättä tietoinen, että eri salaattilajikkeet sisältävät pienen määrän myrkkyä joka on kasvin omaa myrkkyä (alkaloidit) tai lannoitteesta kasvikseen kerääntynyttä myrkkyä esim. nitraatit. Nitraatit ovat erilaisia luonnollisia yhdisteitä joita vaihtelevat lajeittain, nitraatteja käytetään myös elintarviketeollisuudessa lisäaineena (E249 ja E250).  Alkaloideista ei ole mitään vaaraa terveelle  ihmisille, mutta tietyissa sairauksissa ne on otettava huomioon. Ja vaihtelemalla eri salaattilajikkeita saat myös parhaimmat terveyshyödyt kasviksista, jokaisessa lajikkeessa on vaihteleva määrä terveydelle välttämättömiä ravintoaineita.
Nitraatit
Suurimmat nitraatti pitoisuudet kasvimaailmassa löytyvät yleensä vihreälehtisistä kasviksista, kun taas nitraatti pitoisuudet siemenissä ja varsissa ovat pienempiä. Kasvin ikä ja kasvatusmenetelmä vaikuttavat myös nitraattipitoisuuteen, nuorimmat lehdet sisältävät vähemmän nitraattia kuin vanhemmat lehdet. Jos näitä myrkkyjä kerääntyy elimistöömme suuria määriä voivat ne vahingoittaa kilpirauhasen normaalia toimintaa. Tyypillisiä nitraattia sisältäviä kasveja ovat mm. rucola, pinaatti, lehtisalaatti sekä yrtit. Tämä ei nyt tarkoita missään nimessä sitä, että välttäisit kyseisten vihrein kasvisten syöntiä. Vaan tämä tarkoittaa sitä, että sinun olisi hyvä vaihdella viikoittain eri salaattilajien välillä. On huomioitava, että nitraatteja tulee oma osansa lihateollisuudesta,  elintarvikkeista ja juomaveden kautta.

Yrtit

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s